Lekkerland : jaar vol uitdagingen met succes afgesloten

8. mei 2018

In 2017 consolideerde Lekkerland zijn positie als een van de toonaangevende conveniencespecialisten in Europa door belangrijke contracten te verlengen, grote nieuwe klanten binnen te halen en succesvolle oplossingen en concepten aan te bieden. Ondanks een aantal uitdagingen en in een aanhoudend sterk concurrerende markt is de Groep erin geslaagd de positieve bedrijfsontwikkeling voort te stuwen die de afgelopen jaren was gerealiseerd. In 2017 verwezenlijkte de Lekkerland Groep een omzet van 12,8 miljard euro (voorgaande jaar: 13,0 miljard euro). Het bedrijfsresultaat vóór financiële resultaten bedroeg 104,3 miljoen euro.

“Wij kunnen met veel tevredenheid terugblikken op 2017. Wij moesten een aantal uitdagingen het hoofd bieden doordat de concurrentie in het algemeen veel feller werd, de rookwarenmarkt kromp en een grote klant geleidelijk overstapte naar een concurrent. Zoals uit de resultaten blijkt, waren wij succesvol,” aldus Patrick Steppe, Chief Executive Officer (CEO) van Lekkerland AG & Co. KG.

Omzet daalde licht

In het boekjaar 2017 daalde de omzet licht in alle segmenten. Vergeleken met het vorige jaar nam de omzet in het segment Duitsland met 2,1 procent af tot 7 571,0 miljoen euro. In de rest van het West-Europese segment liep de omzet terug met 1,0 procent tot 5 213,3 miljoen euro.

Een overzicht van de omzetprestaties voor de drie productassortimenten bij Lekkerland: de omzet in de productgroep van de rookwaren daalde met 2,7 procent tot 10 120,7 mil-joen euro, terwijl de omzet in de hogere marge van de productgroep food / non-food alweer steeg met 2,6 procent tot 2 544,4 miljoen euro. In de productgroep provisies op elektronische waarde (e-va) / diverse producten wist de Lekkerland Groep de omzet te verhogen met 2,1 procent tot 119,2 miljoen euro .

Strategie aangepast – focus op klantbeleving

Tegen een achtergrond waarin de behoeften van de consumenten zijn veranderd en de concurrentie nog heviger is geworden, heeft Lekkerland zijn groeistrategie gewijzigd. De focus ligt nu op klantbeleving (customer experience). “Klantbeleving is de belangrijkste succesfactor in de concurrentiestrijd – zowel met betrekking tot de doelgroep van consumenten als tot onze klanten,” licht Patrick Steppe toe. Lekkerland heeft zich tot doel gesteld “Your most convenient partner” voor zijn klanten te zijn. Het is de bedoeling dat samenwerken met de onderneming bij elk contact in maximale mate gemakkelijk en comfortabel is.

Op grond hiervan heeft Lekkerland zijn strategie met twee extra strategische krachtlijnen uitgebreid: de focus op “Retail Enablement” en het marktsegment van de georganiseerde foodservice. Als onderdeel van de eerstgenoemde strategie biedt Lekkerland zijn klanten oplossingen en concepten aan die volledig afgestemd zijn op de huidige behoeften van de consumenten. Daarnaast is Lekkerland van plan zijn marktpositie op het gebied van de georganiseerde foodservice te verstevigen. Dit omvat winkelketens zoals hamburgerrestaurants en koffiebars en ook casual eetconcepten. Digitalisering speelt een sleutelrol voor Lekkerland op zijn weg naar het doel om voor zijn klanten “Your most convenient partner” te worden.

Klanten stellen deskundigheid inzake convenience op prijs

Tegen de achtergrond van de felle concurrentie stellen oliemaatschappijen en andere ondernemingen de deskundigheid van Lekkerland op het gebied van convenience op prijs. “Dankzij onze diensten en producten kunnen onze klanten op een zo vlot mogelijke manier optimaal tegemoetkomen aan de behoeften van de consumenten – en dat stelt hen in staat om op lange termijn succesvol te zijn,” verduidelijkte Patrick Steppe.

In 2017 slaagde Lekkerland erin een groot aantal contracten te verlengen en nieuwe klanten aan te trekken. Een van de resultaten is dat Burger King Spanje zijn contract verlengde met de Spaanse nationale onderneming Conway. In Duitsland verlengden verscheidene oliemaatschappijen hun contracten met Lekkerland. Coffee Fellows is een van de belangrijkste nieuwe klanten – Lekkerland staat in voor de toeleveringsketen voor de keten van koffiebars over heel Europa.

Retail Enablement: nieuwe oplossingen overtuigen klanten en consumenten

In 2017 bleef Lekkerland dankzij zijn “Retail Enablement”-aanpak in verschillende landen alweer met succes foodserviceconcepten ontwikkelen en lanceren met als doel zijn klanten te ondersteunen in hun concurrentiestrijd met leveranciers zoals bakkerijen en voedingsretailers. Bij het ontwikkelen van concepten krijgen de wensen en be-hoeften van de consumenten de hoogste prioriteit.

Een voorbeeld hiervan is het “Frischwerk”-shopconcept van Lekkerland in Duitsland. Dit concept ontving twee prestigieuze prijzen die in de sector worden uitgereikt. In juni 2017 ontving het een “Honourable Mention” (eervolle vermelding) van de Convenience and Fuel Retailing Association NACS in de categorie “kleine formats” van de gewaardeerde “International Convenience Retailer of the Year Award”. Begin 2018 won de “Frischwerk”- testwinkel in het Duitse Aalen de titel van “Winkel van het jaar” in de categorie benzinestations die wordt uitgereikt door het vaktijdschrift ‘Convenience Shop’. Het is de bedoeling dat het “Frischwerk”-concept aan het einde van het jaar beschikbaar zal zijn voor klanten van Lekkerland in heel Duitsland.

Interne ontwikkeling gaat voort

In 2017 bleef Lekkerland ook de interne ontwikkeling intensiveren. Zwitserland was de eerste operationele onderneming om ‘Become One’ toe te passen. Dit is een systeemplatform dat de bedrijfs- en IT-processen doorheen de hele groep harmoniseert. Er worden nu intensieve en uitvoerige voorbereidingen getroffen om het systeem in de loop van 2019 in Duitsland in te voeren. Andere nationale vestigingen zullen volgen.

Bescheiden maar optimistische prognose

In 2018 zal de Lekkerland Groep zich concentreren op de uitvoering van de besproken strategie. Door de aanhoudend toenemende concurrentiedruk en de moeilijke rookwarenmarkt zullen de belangrijkste indicatoren voor succes in het boekjaar 2018 waarschijnlijk lager zijn dan in het boekjaar 2017, hoewel wordt verwacht dat ze het goede niveau van 2016 zullen evenaren.

Over de Lekkerland Groep

Het succes van onze klanten is onze drijfveer.

De Lekkerland Groep heeft zich tot doel gesteld om “Your most convenient partner” voor zijn klanten te worden en de geprefereerde leverancier van full-serviceconcepten voor alle aspecten van de sector van de conveniencewinkels. Lekkerland stelt ongeveer 4 800 mensen tewerk en bedient zowat 91 000 verkooppunten in zes Europese landen. Tot onze klanten behoren benzinestations, kiosken, conveniencewinkels, bakkerijen, voedingsretailers en restaurants met snelle dienstverlening. In het boekjaar 2017 had de Lekkerland Groep een omzet van 12,8 miljard euro.

Conway Belgium verhoogt inkomsten in een competitieve markt

• Contracten afgesloten met nieuwe en bestaande klanten

• “De vraag naar convenience groeit”

In 2017 wist Conway Belgium in een zeer competitieve markt met succes zijn positie als een van de toonaangevende conveniencespecialisten te bestendigen. De onderneming slaagde erin nieuwe grote klanten binnen te halen, enkele grote contracten te verlengen en de omzet met 1,7 procent of € 25,7 miljoen te verhogen tot € 1 520,9 miljoen in het boekjaar 2017.

“De vraag naar convenience blijft gestaag groeien. Door aan onze klanten oplossingen en producten te leveren die tegemoetkomen aan wat de consument verkiest, zijn wij er opnieuw in geslaagd om in een zeer competitieve markt te groeien”, verklaart Marc Lanneau, Country Manager van Conway Belgium. “Wij zijn dan ook tevreden met de financiële resultaten van het voorbije jaar. In 2018 zullen wij dit pad blijven volgen door onze klanten te ondersteunen om de klantbeleving in hun winkels te verbeteren. Dat zal hen helpen om de concurrentie met andere leveranciers van convenienceproducten aan te gaan.”

In 2017 verlengde Conway Belgium de contracten met verschillende klanten, onder meer met twee petroleummaatschappijen. Met een andere petroleummaatschappij werd een nieuw contract met een looptijd van drie jaar afgesloten voor de levering van e-vouchers en geschenkkaarten. Het bestaande contract met een voedingsretailer in België werd met nog eens twee jaar verlengd. Het omvat nu de rechtstreekse levering aan afzonderlijke winkels in plaats van een centrale toelevering zoals dat vroeger het geval was. Conway levert het volledige assortiment rookwaren en e-va (elektronische waarde) aan de klant.

In november 2017 werd een ‘coffee-to-go’-concept gelanceerd. Dit concept is speciaal bedacht voor kleine winkels waarbij aan de uitbaters het volledige pakket wordt geleverd, gaande van de koffie via het meubilair en toebehoren tot onderhoudsdiensten. Daar bovenop kan het concept ook worden aangevuld met gebak en bakkerijproducten. De eerste resultaten zijn veelbelovend: de deelnemende klanten zien het effect op hun omzet.