Lekkerland focust zich op klanten en innovaties

Balans voor 2018: de Lekkerland Group zet een goed bedrijfsresultaat neer met een licht gedaalde omzet

8. mei 2019

Lekkerland legde in 2018 de basis voor een verdere positieve ontwikkeling dankzij belangrijke contractverlengingen, het binnenhalen van nieuwe klanten en op maat gemaakte, innovatieve dienstverlening voor de klanten. Hoewel de omzet en het bedrijfsresultaat daalden, “is dat vooral te wijten aan het vertrek van een grote klant in Duitsland dat nu is afgerond,” verklaarde Patrick Steppe, voorzitter van de Raad van Bestuur van Lekkerland AG & Co. KG.

De gedaalde omzet – concreet gesproken 127,1 miljoen euro voor de hele Groep – kan ook deels worden toegeschreven aan de eerste toepassing van de standaard voor jaarrekeningen IFRS 15.

“Het boekjaar 2018 heeft onze ambitieuze verwachtingen overtroffen en is er, gezien de uitdagingen, bevredigend op vooruit gegaan,” stelde Patrick Steppe.

Overzicht van de cijfers

In het afgelopen jaar verwezenlijkte de Lekkerland Groep een omzet van 12,4 miljard euro (2017: 12,8 miljard euro) en een bedrijfsresultaat (EBIT) van 92,7 miljoen euro (2017: 104,3 miljoen euro). Lekkerland is actief in zeven Europese landen: Duitsland, België, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.

De omzet van de Lekkerland Groep verliep als volgt in de afzonderlijke productassortimenten: de omzet bij de rookwaren nam met 3,1 procent af tot 9,8 miljard euro. In de productgroep food/non-food daalde de omzet met 3,0 procent tot 2,5 miljard euro, en in de provisies op elektronische waarde (e-va) / diverse producten viel een terugloop te noteren met 6,2 procent tot 111,8 miljoen euro.

Belangrijke contractverlengingen en nieuwe klanten

In 2018 bereikte Lekkerland belangrijke mijlpalen op weg naar zijn visie om “Your most convenient partner” te worden voor zijn klanten – de beste partner die zij hebben. De onderneming steunt zijn klanten door middel van een op maat gemaakte en innovatieve dienstverlening in de groeisector van de on-the-go consumptie. Dat stelt hen in staat op lange termijn succes te boeken in de felle concurrentiestrijd. “Wij maken het onze klanten mogelijk om optimaal tegemoet te komen aan de wensen van de consumenten en aan de huidige trends in de on-the-go consumptie,” aldus Patrick Steppe.

Vorig jaar stelden heel wat klanten vertrouwen in deze aanpak door hun contract met Lekkerland te verlengen. Het ging onder meer over Westfalen Group in Duitsland en de Nederlandse dochteronderneming van bakkerijketen backWERK. De belangrijkste nieuwe klanten zijn onder andere de Canadese fastfoodketen Tim Hortons, van wie de volledige toeleveringsketen in Spanje beheerd wordt door Lekkerlands dochtermaatschappij Conway.

Op maat gemaakte dienstverlening, digitale oplossingen

Om er mee te helpen voor zorgen dat zijn klanten profiteren van de toenemende vraag naar snacks en dranken om mee te nemen, biedt Lekkerland hen een ruim productassortiment aan, logistieke oplossingen op maat en diverse diensten. In dat verband gingen in 2018 nog eens vier testwinkels van het “Frischwerk”-shopconcept open in Duitsland. Dat is een full-service oplossing waarbij Lekkerland alles aanlevert, gaande van het ontwerp via de interieurinrichting tot de keuze van het productassortiment en de marketing voor de shop. Vorig jaar introduceerde Lekkerland in Nederland snackconcepten met bijzondere aandacht voor nacho’s, pizza en wokspecialiteiten.

De mogelijkheden van de digitalisering spelen een hoofdrol om uit te groeien tot “Your most convenient partner” voor zijn klanten. Zo werd in 2018 een online traceersysteem voor leveringen uitgerold in Duitsland en dat zal in de loop van 2019 ook in andere nationale vestigingen worden ingevoerd. Via deze dienst informeert Lekkerland zijn klanten over het verwachte leveringstijdstip en worden vertragingen gemeld.

Daarnaast blijft Lekkerland werken aan het online aanbod voor zijn klanten. Sinds eind 2018 is in België en Nederland een praktische app voor bestellingen beschikbaar die automatisch gesynchroniseerd wordt met de webshop. Klanten in Oostenrijk kunnen bestellingen plaatsen op het nieuwe platform Lekkerland24, en zij kunnen ook informatie opvragen over concepten en hun bestelbonnen en facturen bekijken.

Vooruitzichten voor het boekjaar 2019

Rekening houdend met de voortdurend toenemende verscherping van de concurrentiestrijd en met de veeleisende randvoorwaarden – onder meer de invoering van Track & Trace in de logistiek voor rookwaren – verwacht Lekkerland opnieuw een goed bedrijfsresultaat voor 2019, zelfs indien het enigszins lager ligt dan het bevredigende resultaat van het voorgaande jaar.

Over de Lekkerland Groep

Wij zijn de specialist voor on-the-go consumptie.

Lekkerland is de specialist voor on-the-go consumptie in zeven Europese landen. Het is onze visie om "Your most convenient partner" te zijn voor onze klanten – de beste partner die zij hebben. Lekkerland stelt ongeveer 4 900 mensen tewerk en bedient zowat 91 000 verkooppunten in zeven Europese landen. Tot onze klanten behoren benzinestations, kiosken, conveniencewinkels, bakkerijen, voedingsretailers en restaurants met snelle dienstverlening. In het boekjaar 2018 had de Lekkerland Groep een omzet van 12,4 miljard euro.

Lekkerland AG & Co. KG

Europaallee 57

50226 Frechen

Germany

Tel: +49 2234 1821-184

Fax: +49 2234 1821-480

Lekkerland.com

Media contact: Janine Hoffe

E-mail: janine.hoffe@lekkerland.com

Frechen, 8 mei 2019