Conway aan het woord:
Interview met Erik
Van Espen

Conway aan het woord:
Interview met Erik
Van Espen

 We zetten onze reeks interviews met het Conway Management Team verder. Deze keer vertelt Erik Van Espen, Sales Director, zijn Conway verhaal: wat inspireert hem, wat motiveert hem, wat zorgt ervoor dat hij na 14 jaar bij ons bedrijf nog steeds elke dag met veel plezier en power aan het werk gaat.

 

Dag Erik. Hoelang werk je al bij Conway?

Ik werk sinds 2008 bij Conway, dat is al ruim 14 jaar. Hiervoor heb ik gewerkt bij Unilever en bij Sanoma Magazines, voor het overgrote deel in sales functies.

Waarvoor ben jij bij Conway verantwoordelijk?

Ik ben Sales Director. Binnen deze functie ben ik verantwoordelijk voor 5 afdelingen: Customer Service Temse en Courcelles, Account Support, Electronic Value, Structured Customers en Business Development Foodservice.

Erik Van Espen
Sales Director

Leg je ons kort uit wat deze domeinen inhouden.

Laat me beginnen met Customer Service. Er is een team in Temse en een tweede in Courcelles. Vroeger waren deze teams vooral bezig met het ingeven van bestellingen die binnenkwamen per fax, mail of telefoon. Door de doorgedreven digitalisatie van klantenorders zijn ze nu meer en meer geëvolueerd naar een echte klantendienst. Onze klanten kunnen bij hen terecht met al hun vragen over bestellingen, leveringen, facturen, acties, retouren, terugroepacties van fabrikanten, enzovoort. Zij staan helemaal ten dienste van de klant en maken zo elke dag onze missie ‘Your most convenient partner’ waar.

Een tweede grote afdeling is Account Support. Zij hebben een hele reeks administratieve taken die, kort samengevat, te maken hebben met klantgegevens van zowel gestructureerde als onafhankelijke klanten. Het gaat bijvoorbeeld over het aanmaken van nieuwe klanten en het up-to-date houden van alle klantgegevens. Als je weet dat wij meer dan 7000 klanten hebben, dan is het snel duidelijk dat het onderhouden van alle mogelijke informatie van deze klanten een dagdagelijkse bezigheid is.

Een derde team is bezig met electronic value, of kortweg e-va. In deze business unit zijn er 4 grote blokken: telefoonvouchers, betaalvouchers (bv Paysafe), geschenkkaarten en bancontact terminals. Technisch gezien is dit best een ingewikkelde materie, maar wij maken het voor onze klanten heel makkelijk. Met één druk op de knop van hun terminal kunnen ze de eindconsument een voucher met code verkopen. Wij doen de rest.

Dan kom ik aan het volgende blok, de Structured Customers. Hiermee bedoel ik de gestructureerde klanten. Dat zijn grotere klanten die behoren tot een keten waarbij de beslissingen worden genomen door een hoofdkantoor. Iedereen zal deze klinkende namen wel kennen: Total, Shell, Lukoil, Carrefour, Delhaize, Kinepolis, en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Het zijn de vier Key Account Managers (KAM) die vanuit de business en strategie deze klanten opvolgen. Ook hier wordt onze missie van ‘Your most convenient partner’ steeds zichtbaarder. We denken mee met deze klanten over de toekomst: hoe kunnen we hun shops optimaliseren, verder ontwikkelen en laten groeien. Bijvoorbeeld door nieuwe assortimenten en nieuwe concepten. Ook in het effectief opzetten van deze concepten worden we hoe langer hoe meer betrokken door onze klanten.

Dat brengt mij bij het vijfde en laatste blok van mijn verantwoordelijkheden als Sales Director bij Conway. Op zoek gaan naar nieuwe klanten en nieuwe business. De laatste tijd doen we dat steeds meer in het segment van Foodservice. We hebben nu dan ook een ervaren collega die specifiek op Foodservice werkt en met tal van projecten bezig is om Conway op de kaart te zetten als sterke Foodservice partner, zowel logistiek als conceptueel.

Wat heb jij met je team gerealiseerd waarop je heel erg trots bent?

Laat me beginnen met te zeggen dat mijn team voor mij heel belangrijk is. Al mijn mensen liggen me nauw aan het hart. Wat me heel blij maakt, is om te zien hoe verschillende collega’s zijn kunnen doorgroeien van starter, naar professional, naar teamleader, naar kaderlid.

Daarnaast moet ik natuurlijk de klanten zelf vermelden. Het geeft me nog steeds een enorme kick als we erin slagen om een nieuwe klant binnen te halen of om het contract met een bestaande klant te verlengen. Zo hebben we de laatste jaren al onze grote klanten weten te behouden, wat er op wijst dat onze klanten absoluut vertrouwen hebben in ‘Your most convenient partner’. Hier krijg ik zelf echt energie van! En daarnaast voel ik me bijzonder trots op het hele team dat hieraan heeft bijgedragen.

Wat vind jij zelf zo leuk en uniek aan Conway?

Dat is eenvoudig samen te vatten in 1 woord: bij Conway is het nooit saai. Ook al zit ik in theorie al 14 jaar op dezelfde stoel, de dingen veranderen hier aan een flinke snelheid. En zo heb ik het graag. Je weet hoe de dag begint, maar niet hoe hij eindigt. Je weet wat je de komende weken op je bord hebt, maar niet welke uitdagingen er daarna weer komen.

Als je Conway in 3 trefwoorden moet beschrijven, welke zijn dat dan?

Ik denk dat mijn eerste trefwoord al door veel mensen gekend is. Power ! Ik zie hier bij Conway heel wat mensen die veel energie en een sterke gedrevenheid hebben. Dit zorgt ervoor dat ze werkelijk alles doen voor het succes van hun klant.

Tweede trefwoord is ‘hands-on’. Hiermee bedoel ik dat er hier vooral veel sterke doeners rondlopen. Niet te lang palaveren, maar direct vastpakken en oplossen.

Mijn derde trefwoord is ‘familie’. De sfeer bij Conway is gemoedelijk, informeel en familiaal. We gaan allemaal op een vriendelijke, open en eerlijke manier met elkaar om.

Het motto van Erik

“De kortste weg tussen twee punten is niet altijd een rechte”

 

Ik heb er twee. Het eerste is “Het glas is altijd halfvol”. Je moet de dingen altijd positief bekijken. Wat er ook gebeurt, bekijk het vol vanuit enthousiasme en power.

Mijn tweede motto is “De kortste weg tussen twee punten is niet altijd een rechte”. In sales is het key om heen en weer te kunnen gaan. Een stapje achteruit, om dan weer een mooie stap voorwaarts te kunnen zetten. Je moet compromissen sluiten, je moet soms al eens een bocht nemen, om finaal te kunnen landen en een overeenkomst te bereiken met de klant waarbij finaal beide partijen er een goed gevoel aan over houden.