Conway aan het woord:
Interview met
Frank Vochten

Conway aan het woord:
Interview met
Frank Vochten

 We zetten onze reeks interviews met het Conway Management Team verder. Deze keer vertelt Erik Van Espen, Sales Director, zijn Conway verhaal: wat inspireert hem, wat motiveert hem, wat zorgt ervoor dat hij na 14 jaar bij ons bedrijf nog steeds elke dag met veel plezier en power aan het werk gaat.

 

Dag Frank. Jij bent al heel veel jaren bij ons. Hoelang werk je al bij Conway?

Ik werk sinds 2008 bij Conway, dat is al ruim 14 jaar. Hiervoor heb ik gewerkt bij Unilever en bij Sanoma Magazines, voor het overgrote deel in sales functies.

Waarvoor ben jij bij Conway verantwoordelijk?

Ik ben Sales Director. Binnen deze functie ben ik verantwoordelijk voor 5 afdelingen: Customer Service Temse en Courcelles, Account Support, Electronic Value, Structured Customers en Business Development Foodservice.

Frank Vochten
Financial Director

Geef je ons wat meer uitleg over de 4 afdelingen die onder jouw verantwoordelijkheid vallen.

Matching – voor de buitenwereld beter bekend als Account Payables – is de afdeling die de aankoopfacturen inboekt van alle goederen die we inkopen van de fabrikanten. Voordat de factuur betaald kan worden, moet de factuur gematcht worden aan de levering en moeten alle eventuele afwijkingen qua hoeveelheden of prijs uitgeklaard worden.

Algemene Boekhouding is de afdeling die alle overige facturen inboekt van services en diensten, en vervolgens alle inkomende en uitgaande betalingen verwerkt. Zij verzorgen daarnaast een hele reeks financiële en fiscale rapporteringen en zorgen dat we als bedrijf voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.

Het team van Credit Control is verantwoordelijk voor de debiteurenbewaking op financieel vlak. Zij hebben als opdracht om ervoor te zorgen dat alle uitgaande facturen naar klanten worden betaald binnen de afgesproken betalingstermijnen. We hebben hiervoor medewerkers in Temse en in Courcelles.

Dan kom ik bij het vierde en laatste team: Controlling & Datacel. Ook zij zijn bezig met financiële cijfers en rapporteringen. Zij zetten de stap naar de interpretatie van die cijfers. Wat loopt er goed, wat loopt er minder goed. Zijn onze voorraden ok, onze marges, onze winstgevendheid, hoeveel mensen hebben we ingezet in Operations,… Een hele reeks van kengetallen op basis waarvan we het beleid van ons bedrijf opbouwen.

Wat heb jij met je team gerealiseerd waarop je heel erg trots bent?

Ik ben echt trots dat mijn teams dag na dag, week na week, maand na maand, erin slagen om alle deadlines te halen en de rapporteringen correct aan te leveren. Bovendien is het een permanent aandachtspunt om de kwaliteit en de inzichtelijkheid van deze rapporteringen verder uit te bouwen. We proberen onze ondersteunende rol, en steeds meer onze sturende rol, echt wel waar te maken.

Een goede onderlinge samenwerking tussen de verschillende Finance-afdelingen is daarbij cruciaal. De teams vullen elkaar echt aan op het vlak van skills, ervaring, kennis en archetypes. Het is prachtig om te zien hoeveel verbetering en vernieuwing daaruit komt.

De samenwerking blijft zeker niet beperkt tot de eigen Finance afdeling. Even cruciaal is de samenwerking met andere departementen. Ook hier hebben onze financiële vaardigheden een toegevoegde waarde.

Wat vind jij zelf zo leuk en uniek aan Conway?

Dat is sowieso de afwisseling. Sterker nog, ik zou het zelfs de “avontuurlijke omgeving” durven noemen. Je start de dag en je weet niet wat er allemaal op je pad zal komen. Dat is iets heel typisch voor Conway. Geen enkele dag is hetzelfde.

Een tweede element dat ik zeker wil vernoemen, is de grote verscheidenheid aan mensen met wie ik in contact kom. Mensen uit verschillende landen, culturen, regio’s, met verschillende ervaringen, nationaliteiten, interesses. Heel fijn vind ik dat.

Wat ik verder nog tof vind aan Conway, is dat onze business heel tastbaar en zichtbaar is. Het draait allemaal om producten die we dagelijks aankopen om te eten en te drinken. Zonder ons geen energiedrankje onderweg als je even een dipje voelt opkomen in de wagen. Zonder ons geen lekkere snoepjes aan de kassa of krakende chips tijdens de film.

Als je Conway in 3 trefwoorden moet beschrijven, welke zijn dat dan?

Als eerste denk ik aan ‘eenvoudig complex’. Onze business lijkt heel eenvoudig, maar is achter de schermen echt wel complex. Het is zoveel meer dan enkel goederen inkopen en verkopen. Er zit een heel verfijnd en slim radarwerk achter zodat we voor elke individuele klant het juiste assortiment hebben, van de juiste fabrikanten, op het juiste leveringsmoment, aan de juiste prijs, met correcte condities en met de juiste service erbij.

Mijn tweede trefwoord is ‘mensen’. Elk bedrijf is vooral de som van alle mensen en dat is bij Conway zeker ook het geval.

Als derde trefwoord ga ik voor ‘potentieel’. Iemand die initiatief neemt – of zoals wij het hier noemen, ‘uit z’n kot komt’ – wordt hier echt wel gehoord en erkend. We hebben weliswaar een vlakke structuur, maar er zijn absoluut kansen. Er zijn ondertussen heel wat voorbeelden van mensen die doorgegroeid zijn, van bijvoorbeeld het warehouse naar een administratieve functie. Het hoeft ook niet altijd letterlijk over doorgroeien te gaan. Wie inzet en betrokkenheid toont, krijgt hier de nodige zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Het motto van Frank

“Deliver what you promise”

 

Mijn motto is „Deliver what you promise”. In de eerste plaats vind ik dit een heel belangrijke voor mezelf. Ik wil altijd mijn beloftes nakomen. Daarnaast heb ik deze verwachting ook naar anderen. Zeker op de werkvloer vind ik het een evidentie dat we doen wat we beloven richting de eigen collega’s, de fabrikanten en onze klanten.