Conway aan het woord:
Interview met
Joris De Baets

Conway aan het woord:
Interview met
Joris De Baets

Dit is het laatste interview in onze reeks gesprekken met het Conway Management Team. De eer is aan Joris De Baets om een inkijk te geven in zijn functie en teams, hun realisaties en plannen voor de toekomst.

Veel leesplezier!

 

Hoelang werk je al bij Conway?

Ik ben bij Conway gestart in 2007. Dat was als Operations Director, verantwoordelijk voor warehouse, transport en customer service. Doorheen de jaren is er heel wat beweging geweest in mijn bevoegdheden. Ik heb vaak gewerkt op grote projecten, soms in samenwerking met de Lekkerland collega’s in Nederland en Duitsland.

Waarvoor ben jij bij Conway verantwoordelijk?

Ik ben sinds 2020 Director Business Services en binnen deze functie eindverantwoordelijke voor 5 teams: IT, Facility, CTS, Process & Change en Quality Management. CTS is vooral verkoopondersteunend. De andere afdelingen zijn intern ondersteunende afdelingen.

Joris De Baets
Business Services Director

Kan je ons kort uitleggen wat deze teams doen?

Laat me beginnen bij Facility. Zoals de naam het zegt, ‘faciliteren’ zij ons. Zij zorgen ervoor dat we over de juiste gebouwen en alle mogelijke materialen beschikken om onze business te runnen. Daarnaast is het Facility-team sterk bezig met veiligheid, welzijn en preventie. We vinden het belangrijk dat al onze medewerkers op een veilige en comfortabele manier kunnen werken.

Quality Management sluit daar bij aan. Het gaat opnieuw over veiligheid, maar nu over voedselveiligheid. Aangezien wij zowel niet gekoelde, als gekoelde en diepgevroren voedingsproducten in- en verkopen, is er bij ons grote aandacht voor voedselveiligheid. We zijn ISO en HACCP gecertificeerd. Hiervoor doen we een beroep op de diensten van een externe firma.

Een derde team is het IT-team. Ook al worden de meeste IT-systemen opgezet vanuit Duitsland en Nederland (bij ons moeder- en zusterbedrijf Lekkerland), er komt heel wat kijken bij het dagdagelijks operationeel houden van alle hard- en software. We zijn ook bezig met verschillende digitaliseringsprojecten en hierbij speelt IT een grote rol.

Dan is er Process & Change. Dat is het jongste team, in de zin van meest recent opgericht. Kort samengevat zijn zij bezig met procesoptimalisatie. Zij leiden en ondersteunen een heel aantal projecten die bezig zijn met het verbeteren van bestaande processen of het opzetten van nieuwe processen voor bijvoorbeeld grote nieuwe klanten.

Tot slot is er CTS en dat staat voor Conway Tobacco Systems. Zij ontwikkelen, verkopen en onderhouden verdeelmachines voor rookwarenproducten, zodat onze klanten op een makkelijke en veilige manier rookwaren kunnen verkopen.

Wat heb jij met je team gerealiseerd waarop je heel erg trots bent?

Het is eigenlijk teveel om op te noemen. Ik probeer er eentje uit te pikken voor elk van mijn 5 teams. Facility is onder andere sterk bezig met het verbeteren van de veiligheid, bv in onze twee warehouses en transportafdelingen. Aan de hand van de ‘groene kruis’-methode worden incidenten consequent gerapporteerd, geanalyseerd en wordt er actie ondernomen om dit in de toekomst te vermijden. Process & Change is erin geslaagd om een projectmatig denken en projectmatige aanpak te ontwikkelen en door te zetten naar andere Conway teams. CTS krijgt de laatste tijd flink wat uitdagingen op het bord. Het gaat zeker niet allemaal vanzelf, maar beetje bij beetje slaagt dit team erin om de omslag te maken en hun business future proof te maken. IT heeft recent het volledig WIFI-netwerk vervangen en dat was niet te onderschatten. Als laatste denk ik dat we met Quality Management een goed voedselveiligheidssysteem uitgebouwd hebben. Daarvoor hebben we al dikwijls complimenten gekregen bij audits.

Wat vind jij zelf zo leuk en uniek aan Conway?

Doordat ik hier al heel wat jaren rondloop, durf ik zeggen dat ik best al wel een grote kennis heb van het reilen en zeilen binnen Conway. Ik weet van alles wel iets, maar zeker niet alles van iets. En daarin zit dan net het leuke, vind ik. Ik leer nog steeds elke dag ergens wel iets bij.

Waar ik ook meteen aan denk bij deze vraag, zijn de collega’s. Er lopen hier echt fijne mensen rond. Er is een flinke portie humor aanwezig en iedereen gaat vriendelijk met elkaar om.

Als je Conway in 3 trefwoorden moet beschrijven, welke zijn dat dan?

Daar ga ik een gestructureerd antwoord op geven 😊. Voor mij zijn dit de “3 V’s”: verrassend, veelzijdig en vaardig.

Verrassend, daar had ik het net ook al over. Bij Conway is een dag nooit gewoon hetzelfde als de dag ervoor. Dat is leuk en dat houdt ons scherp.

Met veelzijdig verwijs ik naar de complexiteit van onze activiteiten. We zijn bezig met heel veel verschillende soorten producten: gekoeld, diepvries, heel waardevolle goederen, heel kleine artikelen of net vrij zwaar. Ook heel veel verschillende soorten klanten: groot, klein, in een dorp of aan een drukke weg, helemaal zelfstandig of deel van een organisatie. We zijn bij Conway echt goed in al die verschillende dingen tegelijk doen.

De derde V is van vaardig. Ik zei het net al: ik vind dat Conway veel dingen echt heel goed doet. En dat is dan vooral dankzij heel veelzijdige en vaardige medewerkers.

 

Dat waren mijn 3 V’s, maar nu zou ik er eigenlijk nog een vierde willen aan toevoegen…

Vernieuwend. We zien het niet altijd van onszelf, maar we zijn op allerlei niveaus bezig met onszelf heruit te vinden. De virtuele beurs, foodservice, onze nieuwe approach in rekrutering, de scanning in de warehouses, onze vloot en ga zo maar door.

Het motto van Joris

“Plan for the best, prepare for the worst”

 

Mijn motto is “Plan for the best, prepare for the worst”. Sommigen gebruiken deze quote met “hope for the best”, maar dat vind ik te passief. “Plan” betekent: neem het in handen, ga ervoor. The sky is the limit, maar als je zou vallen, heb je toch best een parachute aan.