Conway aan het woord:
Interview met Koen Peeters

Conway aan het woord:
Interview met Koen Peeters

Marc Lanneau en Jeroen Haesebeyt kwamen al aan het woord in deze reeks interviews met het Conway Management Team. Nu is het de beurt aan Koen Peeters, Director Operations, om ons te vertellen wie hij is, wat z’n job bij Conway inhoudt en wat hem vooral aanspreekt in ons bedrijf.

 

Dag Koen. Bedankt dat je tijd wil vrij maken voor dit interview. We hebben voor jou hetzelfde lijstje vragen, dus hier gaan we. Hoelang werk je al bij Conway?

Ik werk al ruim 22 jaar bij Conway. Hoewel ik geen logistieke studies heb gedaan, ben ik toch vrij snel in deze wereld terecht gekomen en bleek het echt wel mijn ding te zijn.

Bij Conway ben ik in 2000 gestart op de afdeling Transport. Die zag er toen nog helemaal anders uit dan nu. Mijn opdracht was om de dienst te organiseren en structuur te geven. Stap voor stap ben ik doorgegroeid en werd ik verantwoordelijke Transport.

Sinds 2008 maak ik deel uit van het Management Team. Sinds enkele jaren ben ik ook verantwoordelijk geworden voor Warehouse. Transport en Warehouse vormen nu samen Operations.

Koen Peeters
Operations Director

Je bent dus nu binnen Conway verantwoordelijk voor Operations, zowel in Temse als Courcelles. Leg je ons kort uit wat dit inhoudt.

Het start voor Operations op het moment dat een klant besteld heeft en nadat de goederen bij de leveranciers besteld zijn.

De eerste stap is het ontvangen van de goederen van de fabrikanten in het magazijn en het op stock zetten. Daarna kunnen de collega’s van de picking aan de slag in de verschillende afdelingen: ambient (niet gekoeld) food & non food, rookwaren, vers & diepvries.

De volgende stap is wat wij ‘verdichting’ noemen. We gaan bestellingen samenvoegen en optimaal ordenen op alle rolcontainers, zodat nadien het laden en leveren zo efficiënt mogelijk kan gebeuren.

Als alles klaargezet is in het magazijn, kunnen de Transport-teams aan de slag met de routeplanning en het klaarmaken van alle documenten. De vrachtwagens worden geladen en de chauffeurs gaan de baan op om de leveringen te doen naar onze klanten. Dagelijks doen we zo’n 1700 leveringen.

Wat Operations binnen Conway zo boeiend maakt, is de diversiteit: grote en kleine artikelen, heel lichte en heel zware producten, verschillende temperaturen, en nog veel meer. Kunst is dit allemaal tegelijkertijd bij een klant krijgen, en dat kunnen we!

Wat heb jij met je team gerealiseerd waarop je heel erg trots bent?

Dat zijn heel veel dingen! Laat me beginnen met het nieuwe distributiecentrum in Courcelles dat we in 2020 in gebruik hebben genomen. Voor de collega’s en de klanten in het Zuiden van het land was dit echt een grote stap vooruit naar een betere manier van werken.

Weet je wat ik het meest fantastische moment vond van het Courcelles-project? Het effectieve verhuisweekend. Ongelooflijk wat we daar toen hebben klaargespeeld in zo weinig tijd. Dat is gelukt dankzij de hulp van héél veel collega’s, uit allerlei afdelingen. Het Conway familiegevoel heb ik daar toen echt heel sterk gevoeld.

Een tweede realisatie waar ik heel trots op ben, is onze vloot. De vele soorten vrachtwagens die we hebben en die we volledig zelf hebben ontworpen en opgebouwd, vaak op basis van ideeën van de chauffeurs zelf. Dit maakt Conway echt uniek.

Last but not least, ik ben bijzonder trots op mijn teams. Het is een fantastische mix van vrij nieuwe collega’s en van mensen die hier al heel lang werken en Conway door en door kennen. Ik heb velen van hen ook zien groeien en doorgroeien, en dat geeft me een heel warm gevoel.

Wat vind jij zelf zo leuk en uniek aan Conway?

Daar hoef ik niet lang over na te denken. Ook al ben ik bijzonder tevreden met de twee magazijngebouwen en de prachtige voertuigen waarvoor ik verantwoordelijk ben, toch zijn het voor mij de mensen die het werken bij Conway zo leuk maken.

Ik vind het fantastisch om zoveel gedrevenheid te zien. Om zoveel mensen om me heen te hebben die het allerbeste willen voor ons bedrijf. Het zijn die mensen die zorgen voor tevreden klanten. Elke dag opnieuw.

Als je Conway in 3 trefwoorden moet beschrijven, welke zijn dat dan?

Passie is zonder twijfel het eerste. Het gaat dan weer over de gedrevenheid waar ik daarnet al over sprak. Goesting. Hier graag werken. Alles geven.

Trots is mijn tweede trefwoord. We hebben al zoveel fantastische resultaten behaald die Conway telkens groter en sterker maken. Dat geeft mij een heel trots gevoel. Ik ben blij dat ik mijn steentje kan bijdragen.

De collega’s die me goed kennen, zullen niet verrast zijn door mijn derde trefwoord. Humor. Ik maak zelf al eens graag een grapje. Dat is nodig om de dingen te relativeren, zeker als er eventjes iets lastig is. Het geeft mij energie en dat maakt het leuk.

Het motto van Koen

“Ook een moeilijke dag kan voldoening geven”

Ik probeer altijd alles positief te bekijken. Als er iets fout gaat, dan kijk ik vooral naar wat ik eruit kan leren.